خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/12/11 - 16:14
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
مسعودی با اشاره به مفاد توافق آمریکا و طالبان:

آزادی 5هزار زندانی طالبان، آغازگر موج جدیدی از ناامنی در افغانستان است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است آمریکا بدون اجازه دولت افغانستان امکان آزادی 5هزار زندانی طالبانی را نداشته و قطعا به تعهد خود مبنی بر خروج کامل از افغانستان عمل نمی‌کند.

اصغر مسعودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره توافق میان طالبان و آمریکا که اخیرا بعد از گذشت 18 ماه مذاکره در قطر صورت گرفته است، گفت: افغانستان حدود 40 سال درگیر جنگ های مختلف است و از سال 2001 که القاعده مسئولیت حادثه 11 سپتامبر را بر عهده گرفت، حمله آمریکا به طالبان آغاز شد.



نماینده مردم نیریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به شرایط افغانستان اظهار داشت: وقتی کشوری 40 سال درگیری نظامی دارد و زمانی دولت آن سرنگون شده و بخش هایی تحت اشغال است، شرایط آنچنان سخت است که اکنون عموم مردم، دولت و گروه های سیاسی به دنبال صلح هستند و مطالبه اصلی آنها ایجاد صلح در کشور است.



وی در ادامه با ناپایدار خواندن وضعیت سیاسی افغانستان، عنوان کرد: علیرغم اینکه ماه ها از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می گذرد، هنوز سر اینکه چه کسی رئیس جمهور این کشور شود، نزاع وجود دارد و هر دو نفر عبدالله عبدالله و اشرف غنی ادعای پیروزی داشته و به توافقی دست پیدا نکرده اند.



بیشتر بخوانید:





مسعودی در ادامه با بیان اینکه دولت افغانستان چندان خارج از دایره مذاکراه میان آمریکا و طالبان نبوده است، یادآور شد: همزمان با اینکه مذاکرات در قطر دنبال می شد، افرادی در کابل با اشرف غنی در این زمینه دیدار داشته اند و گروه های سیاسی افغان نیز از روند صلح حمایت می کنند چرا که این تصور را دارند که باید به سمت پایان جنگ داخلی حرکت کرد.











اصغر مسعودی


این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه با اشاره متن توافق میان آمریکا و طالبان عنوان کرد: در متن آمده که روند صلح مبتنی بر دو موضوع برقراری آتش بس و تشکیل دولت در جریان مذاکرات باشد لذا اگر دولت در مذاکره دخالت داده نشده و یک کشور بیگانه که باعث هزینه های بسیار برای آن کشور بوده در جریان آن حضور یابد قطعا نتیجه با شکست مواجه می شود.



وی در ادامه با بیان اینکه 18 ماه است مذاکرات  میان طالبان و آمریکا به طول انجامیده اظهار کرد: از شکست آمریکا در پایگاه عین الاسد، شاهد سقوط یک فروند هواپیمای نظامی به همراه افراد تأثیرگذار آمریکایی بودیم که ضربه بزرگی برای آمریکا بود از این رو آنها سعی دارند این شسکت ها را به نوعی جبران کنند.



مسعودی در ادامه با تأکید بر اینکه آمریکا هرگز تمامی نیروهای خود را از افغانستان خارج نمی کند چرا که میلیون ها دلار در این کشور هزینه کرده، اظهار داشت: واشنگتن اهداف بزرگتری در جریان حضور در افغانستان دارد با این حال متعهد شده تعداد نیروهای نظامی خود در این کشور را به 8 هزار 600 نفر کاهش خواهد داد که به معنای خروج کامل نیست.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه هیچ توافقی در افغانستان بدون دخالت دولت مرکزی این کشور امکان پذیر نیست، عنوان کرد: باید توجه داشت آزادی 5 هزار زندانی طالبانی که آمریکا در توافق به آن متعهد شده، دست دولت آمریکا نیست بلکه دولت افغانستان باید در این باره تصمیم بگیرد ضمن اینکه آزادی این افراد که تروریست های خطرناکی نیز هستند خود به تنهایی عامل دیگری برای ایجاد و افزایش ناامنی در افغانستان و منطقه خواهد شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 295747
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار